5 روش آسان برای تکثیر گل کروتون در منزل

روش تکثیر گل کروتون
۵ فوریهٔ ۲۰۲۳
5 روش آسان برای تکثیر گل کروتون در منزل

با افزایش آپارتمان نشینی اهمیت نگهداری گل و گیاه در خانه دوچندان شده است. امروزه بسیاری از افراد علاقه زیادی به ساخت یک گلخانه کوچک در خانه نشان می‌دهند. در این میان گیاهانی نظیر زاموفیلیا، سانسوریا، بابا آدم، یوکا، فیکوس و ... به دلیل ویژگی‌های خاص خود مورد استقبال اکثر خانواده‌ها قرار گرفته‌اند. یکی دیگر از این  کروتون نام داد. ویژگی بارز کروتون برخورداری از برگ‌های زیبا است، به همین دلیل هم یکی از گیاهان جذاب آپارتمانی محسوب می‌شود. ازگیاهان پرطرفدار سویی تکثیر گل کروتون بسیار ساده است. تمام این موارد باعث شده خرید گل کرتون در اولویت بسیاری از افراد قرار بگیرد.

طرز تکثیر کروتون موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. این مقاله بیشتر برای کسانی است که حداقل یک دسته کروتون در خانه خود داشته باشند. با این حال اگر گلخانه آپارتمان شما از وجود چنین گیاه زیبایی محروم است، پیشنهاد می‌کنم حتما یک دسته از این گیاه شگفت انگیز را تهیه کنید. جالب این که به راحتی می‌توانید با تکثیر آن تعداد کروتون‌ها را افزایش دهید. اگر عاشق طبیعت هستید، بدون شک تشنه خواندن ادامه این مطلب می‌باشید. پس بیایید به سرعت آن را شروع کنیم.


فهرست مقاله

زمان تکثیر کروتون
شرایط تکثیر کروتون
روش های تکثیر گل کروتون
روش تکثیر از طریق قلمه زدن گل کروتون (ریشه زایی در خاک)
روش تکثیر در آب گل کروتون (ریشه زایی در آب)
روش تکثیر با برگ گل کروتون
روش تکثیر با بذر گل کروتون
تکثیر به روش خوابانیدن هوایی کروتون
بهترین روش تکثیر گل کروتون
هرس کردن گیاه کروتون

 

 5 روش کاربردی برای ازدیاد گیاه کروتون (روش های تکثیر گل کروتون)

زمان تکثیر کروتون

هر گیاه برای تکثیر و رشد نیاز به شرایط خاصی دارد. شرایط جوی و دما دو فاکتور مهم در رشد گیاهان محسوب می‌شوند. با توجه به تغییرات این 2 فاکتور در فصل‌های مختلف، زمان تکثیر گل کروتون بسیار حائز اهمیت است. بنا به اعتقاد گیاه شناسان رشد کروتون نیازمند نور و گرمای کافی می‌باشد. به همین دلیل اواخر فصل بهار یا اوایل فصل تابستان بهترین فرصت برای تکثیر این گیاه است.

البته اگر تمایل به تکثیر این گیاه در خانه یا آپارتمان را دارید، نباید خیلی نگران باشید. خانه‌های امروزی از گرما و شرایط جوی مناسبی برخوردارند. بنابراین حتی اگر در فصل پاییز یا زمستان قرار دارید، تکثیر کروتون به راحتی امکان پذیر است.

تکثیر گل کروتون

شرایط تکثیر کروتون

گیاه کروتون حساسیت زیادی دارد. بنابراین آگاهی از شرایط تکثیر این جاندار مهم و ضروری به نظر می‌رسد. این گیاه برای رشد به آبیاری مناسب، نور کافی، دمای مساعد، خاک مقوی و بسیاری از موارد دیگر احتیاج دارد. در ادامه تمام این موارد را به صورت مفصل مورد ارزیابی قرار می‌دهیم تا در زمان تکثیر این گیاه مشکلی نداشته باشید:

  • آبیاری : کروتون برای رشد نیاز شدیدی به آب دارد. لازم به ذکر است خاک این گیاه همیشه باید مرطوب (نه خیس) باشد. در فصل تابستان باید هر هفته 2 یا 3 بار خاک گیاه آبیاری شود. البته این تعداد آبیاری در فصل زمستان کاهش پیدا می‌کند. در فصل سرد سال آبیاری هر 4 روز یکبار برای گیاه کفایت می‌کند.
  • خاک : ترکیب خاک باغچه، ماسه نرم، خاک برگ و پرلیت بهترین شرایط را برای تکثیر کروتون ایجاد می‌نماید.
  • دما : کروتون در بازه دمایی 15 تا 27 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می‌کند، البته این گیاه در دمای 20 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارد.
  • نور : برای بقای گل حتما باید به آن نور کافی و قوی برسد. البته در 2 سال ابتدایی گیاه را از تابش نور زیاد دور نگه دارید. چرا که تا 2 سالگی گیاه به نور زیاد حساس است.
  • مهپاشی : علاوه بر آبیاری گیاه نیاز مبرمی به مهپاشی دارد. در تابستان هر روز و در زمستان هفته‌ای یکبار برگ‌ها را با اسپری مهپاشی کنید. البته در زمان تابش مستقیم آفتاب از این کار پرهیز نمایید.
  • کود : یکی دیگر از شرایط مورد نیز برای تکثیر گل کروتون کود مناسب است. کودهای محلول در آب بهترین تغذیه برای رشد این جاندار محسوب می‌شوند.
  • نظافت برگ : برای تکثیر هرچه بهتر گیاه باید هر هفته با استفاده از یک دستمال نرم و آب بدون کلر برگ‌ها را به خوبی تمیز کنید.

تکثیر گل کروتون در گلدان

روش های تکثیر گل کروتون

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، گیاه کروتون به خوبی تکثیر می‌شود. راههای تکثیر کروتون بسیار متنوع بوده و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و میل خود هر کدام از آن‌ها را برای ازدیاد آن استفاده کنید.

چگونگی تکثیر کروتون بسیار ساده است. ابتدا بر اساس روش گفته شده، گیاه را با قلمه زنی، ریشه زایی و ... آماده می‌کنیم. سپس برای رشد آن باید شرایط مورد نیاز را رعایت کنید. شرایط این گیاه نظیر آبیاری، نور، درجه حرارت و ... به طور کامل بررسی شد. فراموش نکنید بهترین زمان برای این کار اواخر بهار یا اوایل تابستان است.

روش تکثیر از طریق قلمه زدن گل کروتون (ریشه زایی در خاک)

تکثیر گل کروتون از طریق قلمه زدن یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های تکثیر این گیاه است. با این حال نباید فراموش کرد کروتون در اوایل حیات خود به صورت تک ساقه‌ای رشد می‌کند. برای قلمه زنی باید منتظر ماند تا شاخه‌های فرعی گیاه نمایان شود. فرآیند قلمه زنی هم از شاخه‌های خشک و هم از شاخه‌های تر قابل انجام است.

ابتدا یکی از شاخه‌های قوی و مناسب را انتخاب کرده و با استفاده از یک چاقو یا قیچی ضدعفونی شده حدود 8 الی 15 سانتی متر از آن را جدا کنید. اگر می‌خواهید سریع‌تر به نتیجه برسید، بهتر است انتهای ساقه را به پودر هورمون ریشه زایی آغشته نمایید. برگ‌های اضافی را از روی ساقه جدا کنید و تنها 2 تا 3 برگ را نگه دارید. با این کار تمام انرژی ساقه صرف ریشه زایی خواهد شد.

زمان آن رسیده تا قلمه را در خاک قرار دهید. یک گلدان کوچک پیدا کنید و قلمه را در داخل آن قرار دهید. البته برگ‌های ساقه باید از خاک بیرون بمانند. کافی است تا شرایط را برای ریشه زایی قلمه مهیا کنید. پوشاندن قلمه با کیسه پلاستیکی شفاف و قرار دادن آن در یک دمای مناسب بسیار مهم است. قلمه باید نور کافی داشته باشد تا بتواند ریشه بدواند. پس از گذشت 6 تا 8 هفته ریشه زایی کامل شده و امکان کاشت آن در خاک گلدان فراهم می‌شود.

تکثیر گل کروتون

روش تکثیر در آب گل کروتون (ریشه زایی در آب)

بهترین راه تکثیر گل کروتون قلمه زنی در خاک است، اما قلمه زنی در آب هم می‌تواند یک راهکار مفید برای ازدیاد این گل زیبا باشد. این روش شباهت زیادی به تکثیر قبلی دارد. مشابه ریشه زایی در خاک در این روش باید یک ساقه فرعی به طول 8 الی 15 سانتی متر از گیاه جدا کرده و برگ‌های اضافی، به جز 2 تا 3 عدد را از آن حذف نمایید.

تکثیر کروتون در آب بسیار ساده است. قلمه را در یک لیوان آب قرار داده و آن را در معرض نور و دمای کافی بگذارید. به این ترتیب فرآیند ریشه زایی قلمه آغاز می‌شود. این پروسه 3 تا 4 هفته زمان می‌برد. پس از آن می‌توانید قلمه را داخل گلدان بکارید.

تکثیر در آب گل کروتون

روش تکثیر با برگ گل کروتون

برای ازدیاد کروتون می‌توان روش تکثیر کروتون از طریق برگ را امتحان کرد. در این روش کافی است برگ را از ساقه جدا کنید و آن را در آب یا خاک قرار دهید. در این شرایط برگ شروع به ریشه دادن می‌کند. البته اگر قسمتی از ساقه جزو برگ باشد، تکثیر کروتون با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد. یک ساقه 4 تا 5 سانتی به همراه یک برگ گل به راحتی می‌تواند تکثیر شود. ساقه را جدا کرده و مدتی آن را به حال خود رها کنید. سپس ساقه را در خاک یا آب گرم قرار دهید. بهترین دمای لازم در این روش 25 درجه سانتی گراد است. چنانچه ریشه‌ها 3 تا 5 سانت رشد کردند، می‌توانید آن‌ها را در گلدان بکارید.

تکثیر با برگ گل کروتون

روش تکثیر با بذر گل کروتون

تکثیر گل کروتون با استفاده از بذر یا همان دانه نیز میسر است. با این حال این روش برای خانه یا آپارتمان مناسب نیست. تکثیر کروتون با دانه بیشتر در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنانچه برای انجام این روش مصمم هستید، باید اقدام به تهیه بذر گل کنید. یک روش جالب جمع آوری دانه از گیاه است، البته بهتر است این کار را با دو گیاه غیر همجنس انجام دهید و گرده افشانی کنید. چنانچه به گیاه دسترسی ندارید، کافی است بذر آن را از فروشگاه‌های گل و گیاه تهیه کنید.

دانه‌ها باید در اسرع وقت کاشته شوند. البته اول باید به درمان بیماری‌های عفونی و قارچی دانه بپردازید. سپس بذر را به مدت 2 ساعت در آب خیس کنید. به محض خروج بذر باید به سرعت آن را در خاک دفن کنید. زمانی که جوانه بذر مشاهده شد، باید تهویه مناسب برای رشد آن را فراهم کنید. زمانی که برگ‌های گیاه به 3 عدد رسید، وقت آن است تا گیاه را در یک گلدان جداگانه بکارید.

روش تکثیر با بذر گل کروتون

تکثیر به روش خوابانیدن هوایی کروتون

تا به حال روش‌های مختلفی برای تکثیر گل کروتون مورد بررسی قرار گرفت. ریشه زایی در خاک یا آب، تکثیر با برگ و همچنین کاشت بذر گیاه از جمله روش‌هایی بود که در این مطلب به معرفی هر یک از آن‌ها‌ پرداخته شد. اما شیوه تکثیر کروتون به روش‌های گفته شده محدود نیست، چرا که روش‌های دیگری چون خوابانیدن هوایی هم برای ازدیاد این جاندار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خواباندن هوایی ساقه باید بلندترین ساقه را انتخاب کنید. در گام نخست برگ‌های مزاحم را از روی ساقه بکنید. لازم است برای این کار از یک چاقو یا قیچی ضد عفونی شده استفاده کنید. حالا باید پوست ساقه را به آرامی جدا کنید. در این مرحله ضمن مراقبت از دست‌ها باید مراقب ساقه باشید. در زمان جداکردن پوست ساقه نباید آسیبی به آوندها وارد شود.

در ادامه همان قسمت که پوست ساقه جدا شده را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید. اکنون این قسمت باید با خزه اسفاگنوم پوشانده شود. روی خزه نیز بهتر است با پلاستیک بسته شود تا راه نفوذ هوا به داخل ساقه مسدود گردد. متذکر می‌شویم خزه را قبل از استفاده در آب بخوابانید و به طور مرتب آن را شست و شو دهید. این کار برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های قارچی بسیار موثر است.

تکثیر گل کروتون به روش هوایی

بهترین روش تکثیر گل کروتون

همانطور که مشاهده کردید، روش‌های زیادی برای افزایش تعداد کروتون وجود دارد. تکثیر کروتون از طریق ساقه به روش‌های قلمه زدن در خاک، قلمه زدن در آب یا خوابانیدن هوایی جزو روش‌های پرطرفدار است. از سویی کاشت بذر گیاه یا تکثیر با استفاده از برگ گل نیز انجام می‌شود. به نظر شما بهترین روش برای انجام این کار کدام است؟

به اعتقاد بسیاری از افراد ریشه زایی در خاک بهترین روش برای تکثیر این گیاه است. روشی که بسیار کاربردی و موثر می‌باشد. با این حال اگر یک فرد مبتدی هستید، می‌توانید به جای ریشه زایی در خاک ، ریشه زایی در آب را امتحان کنید. چنانچه در خانه یا محیط کار اقدام به تکیر این گیاه می‌کنید، پیشنهاد می‌شود روش‌هایی نظیر کاشت بذر را نادیده بگیرید. این روش برای گلخانه‌ها بسیار کاربردی‌تر به نظر می‌رسد.

هرس کردن گیاه کروتون

بعد از تکثیر گل کروتون نباید از نگهداری این گیاه زیبا غافل شد. پیشتر نیز اشاره کردیم که این گیاه بسیار حساس است، بنابراین حفاظت از آن باید در دستور کار شما قرار بگیرد. یکی از مهمترین کارها پس از رشد کروتون هرس کردن ساقه و برگ‌های خراب است. این کار به رشد هرچه بهتر گیاه کمک می‌کند. برای هرس کردن نیاز به قیچی هرس یا چاقوی هرس دارید. پس از ضد عفونی این ابزار قسمت‌های زرد، خشک شده و پوسیده گیاه را بررسی و جدا کنید.

هرس کردن گل کروتون

تکثیر درختچه کروتون موضوعی بود که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. کروتون یک گیاه زیبا و شاداب است که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. متاسفانه یا خوشبختانه زندگی آپارتمان نشینی منجر به کاهش فضای سبز شده، به همین دلیل بسیاری از افراد علاقه به نگهداری گل و گیاه در محیط خانه دارند. در کنار گیاهانی نظیر سانسوریا، زاموفیلیا و ... کروتون نیز در اکثر گلخانه‌های آپارتمانی دیده می‌شود.

در صورتی که این گیاه در خانه شما وجود دارد، روش‌های زیادی برای ازدیاد این گل وجود دارد. تکثیر گل کروتون با ریشه زایی در آب و خاک، با استفاده از برگ گل، کاشت بذر و حتی خوابانیدن هوایی فراهم است که به صورت جداگانه هر یک در این مطلب بررسی شد. شرایط برای رشد گیاه، بهترین زمان تکثیر و همچنین روش‌های مراقبتی این گیاه نیز از جمله مواردی است که باید به آن دقت کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

Related posts
توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found