راهنمای جامع روش نگهداری از گل پتوس یا پوتوس در منزل

نگهداری از گل پتوس
۲۲ اوت ۲۰۲۳
راهنمای جامع روش نگهداری از گل پتوس یا پوتوس در منزل

گل آپارتمانی پتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تزئین منزل است. گل پوتوس بسیار طرفدار دارد زیرا که شرایط نگهداری از این گیاه نیز بسیار ساده است. این گیاه به راحتی رشد می کند و مقاومت بالایی دارد. پتوس یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که با شاخه های آویز و برگ های قلبی شکلش زیبایی خانه را دو چندان می کند. نگهداری پتوس بسیار آسان است و علاوه بر زیبایی و مقاومت بالا، از زمان های قدیم تا به حال پرطرفدارترین گیاه از نظر فنگ شویی بوده است و نقش مهمی در اکسیژن سازی و پاکسازی هوا از سموم و انرژی های منفی ایفا می کند. گیاه آپارتمانی پتوس باعث افزایش رطوبت هوای خانه شده و اکسیژن را جایگزین دی اکسید کربن می کند و همانگونه که گفته شد در فنگ شویی هم برای از بین بردن انرژی منفی به کار برده می شود. این گیاه زیبا دارای انواع مختلف با شکل ظاهری متفاوت است که از جمله آنها می توان به پتوس ابلق، پتوس سفید و ... اشاره کرد. همانگونه که گفته شد گیاه پتوس خاصیت روندگی دارد و حتی بدون وجود خاک نیز در آب به سرعت رشد می کند. به علاوه پوتوس یکی از گیاهان سایه دوست است که در نور کم نیز می تواند رشد مناسبی داشته باشد. با همه این تفاسیر اگر قصد خرید یک گیاه آپارتمانی دارید، می توانید گل پوتوس را به مجموعه گیاهان خود در خانه اضافه کنید.

اگر شما نیز به این گیاه زیبا و همیشه سبز علاقه دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با روش نگهداری گل پتوس آشنا شوید.

مطالب بیشتر: همه آنچه که باید درباره روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم بدانید

روش نگهداری گل پتوس

معرفی گل پتوس یا پوتوس

گل پتوس یا پوتوس (pothos به انگلیسی) و با نام علمی (aureum Epipremnum) گیاهی همیشه سبز، رونده و چند ساله از خانواده گل شیپوریان و بومی مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا و جزایر غربی اقیانوس آرام است. این گیاه زیبا تکثیر بسیار آسانی دارد و از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی نسبت به خشکی و کم نوری محسوب می شود. پتوس خاصیت روندگی دارد و ساقه های بلند آن از طریق ریشه های هوایی که به سطوح میچسبند بالا می روند و این گیاه را به انتخابی عالی برای سبدهای آویزان و قفسه های کتاب تبدیل می کند. برگ هاي پوتوس، براق و قلبی شکل به رنگ ابلق، سبز تيره و یا سفید است و رشد سریعی دارند.

گیاه پتوس تصفیه کننده هوا است

گیاه پتوس به عنوان یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا شناخته می‌شود. این گیاه با جذب برخی از آلاینده‌های موجود در هوا مانند فرمالدهید و تولوئن، می‌تواند کیفیت هوای داخلی را بهبود بخشد. بنابراین، نگهداری گل پتوس در خانه و محیط‌های داخلی می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند. توانایی آن در جذب مواد مضر و آزادسازی اکسیژن آن را به گزینه ای عالی برای دفاتر، اتاق خواب و اتاق نشیمن تبدیل می کند.

نماد گل پتوس چیست؟

نماد گل پتوس، پشتکار و ماندگاری طولانی ‌مدت است. فراتر از جذابیت زیبایی شناختی، گل پتوس دارای نمادهای قابل توجهی در فرهنگ های مختلف است. در فرهنگ چینی اعتقاد بر این است که خوش شانسی، ثروت و رفاه را به ارمغان می آورد. برگ های سبز و زیبای این گیاه با رشد و سرزندگی همراه است و آن را به یک انتخاب محبوب برای مشاغل و خانه ها تبدیل می کند. علاوه بر این، گل پتوس به عنوان نمادی از اراده، انعطاف پذیری و توانایی رشد در شرایط چالش برانگیز شناخته شده است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای روش های نگهداری از گل قاشقی

نگهداری گل پتوس

گل پتوس در فنگ شویی

گل پتوس به عنوان یکی از گیاهان مناسب برای استفاده در فنگ شویی شناخته می‌شود. این گیاه با طراحی خاص برگ‌ها و رنگارنگی آن‌ها، می‌تواند به تزئین و زیبایی فضاهای داخلی کمک کند. همچنین، برخی از باورها نشان می‌دهد که گل پتوس قدرت خاصی در خنثی کردن انرژی منفی و افزایش انرژی مثبت دارد. بنابراین، استفاده از این گیاه در فضاهای فنگ شویی می‌تواند به ایجاد تعادل و آرامش کمک کند. همچنین برای مناطقی که نور طبیعی ندارند نگهداری گل پتوس توصیه می شود، زیرا گل پتوس می تواند در شرایط کم نور به خوبی رشد کند.

گلدهی پتوس

گلدهی پتوس به طور طبیعی در فصل بهار رخ می‌دهد. در صورتی که شرایط رشد مناسب باشد، گیاه پتوس می‌تواند گل بدهد. برای داشتن گلدهی بهتر در پتوس، باید مراقبت های لازم از گیاه انجام شود. این شامل آبیاری منظم، نور مناسب، خاک مناسب و تغذیه صحیح است.

به عنوان یک مراقبت اولیه، باید گیاه پتوس را در مکانی قرار دهید که نور خورشید به میزان مناسب به آن برسد. همچنین، خاک باید مناسب باشد و باید مراقب باشید که خشک نشود. به علاوه باید به گیاه کود مناسب و درستی بدهید تا به رشد و گلدهی بهتر برسد. با مراعات این مراقبت ها، می توانید گلدهی پتوس را بهبود ببخشید و از زیبایی گل های رنگارنگ آن لذت ببرید.

تفاوت پتوس و فیلودندرون

برخی این گیاه را با گیاه فیلودندرون اشتباه می گیرند، چون شباهت ظاهری زیادی به هم دارند. ولی اگر دقت کنید حتما متوجه  فرق پتوس و فیلودندرون می شوید. برگ های فیلودندرون شبیه قلب است و پایین برگ ها به شکلی سوزنی کشیده است. اما پوتوس برگ هاش کشیده است. در فیلودندرون ها برگ های قلبی شکل تر، پهن هستند و در برخی از آن ها الگلوی برگی ممکن است دارای شکاف نیز باشد. اما در پوتوس برگ های کشیده تر و نیزه ای تر است. رنگ برگ ها در فیلودندرون شامل رنگ سبز تیره و یا رنگارنگ و در برخی گونه ها حتی قرمز و یا بنفش باشد. طول ریشه های هوایی در فیلوندرون بلند تر و همانند ساقه های جوان گیاه به نظر می رسند. این ریشه ها توانایی جسبیدن به اجسام را دارند برای همین فیلوندرون اصولا یک گیاه رونده به حساب می آید. با اینکه گل پتوس نیز ریشه های هوایی دارد اما این ریشه ها کوچک است و اغلب برای ایجاد عادت بالاروندگی آن ها باید از نگهدارنده و اجسامی مانند قیم کمک گرفته شود.

 

مطلب پیشنهادی: روش های نگهداری از گل کاغذی در باغچه حیاط و گلدان

تفاوت پتوس و فیلدندرون

آیا گیاه پتوس سمی است ؟

بله متاسفانه گیاه پتوس در لیست گیاهان سمی برای کودکان و حیوانات خانگی قرار می گیرد و به دلیل داشت اگزالت کلسیم، در صورت مصرف ( جویدن و خوردن برگ ها) ممکن است باعث تحریک و استفراغ شود. حتی شیره سمی گیاه پتوس نیز ممکن است باعث ایجاد التهاب در افراد بسیار حساس شود. بنابراین باید برگ های می این گیاه را دور از دسترس بچه ها و حیوان خانگی خود قرار دهید. 

 

اگر می خواهید پتوس سرحال و شادابی داشته باشید باید نکات کلیدی و اساسی در روش نگهداری گل پتوس را دانسته و به آن عمل کنید. ما در این مقاله تمامی این نکات را با جزئیات کامل برای شما توضیح خواهیم داد تا شما بتوانید با روش نگهداری این گیاه آشنایی کامل پیدا کنید.

روش نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس در خانه

نحوه مراقبت از گیاه پتوس مانند نگهداری از گیاهان آپارتمانی دیگر، دارای روش ها و نکته های خاص مخصوص به این گیاه است. اگر در نگهداری از گل پتوس خود به مشکل برخورد کردیدما در این جا شما را با طرز نگهداری گیاه پتوس در منزل آشنا کنیم.

نور مناسب برای گل پتوس

گیاه پتوس نیز مانند هر گیاه سبز دیگری برای رشد و بقا نیازمند نور است اگر قصد نگهداری این گیاه را در محیط خانه دارید آن را در مکانی که نور غیر مستقیم و زیادی دریافت می کند قرار دهید. قرار دادن پتوس در نزدیک پنجره ای که نورگیر است می تواند مناسب باشد؛ البته به این مسئله باید دقت داشته باشید که پتوس شما از چه نوعی است. پتوس در طیف وسیعی از شرایط نوری رشد می کند اما نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهد. این گیاه نور کم، نیم سایه و یا سایه را به خوبی تحمل می کند اما نوع مرمری و ابلق به دلیل داشتن برگ های روشن باید نور بیشتری دریافت کنند تا رنگ زیبای برگ های خود را از دست ندهند. توجه کنید که به هیچ عنوان گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید چرا که باعث سوختگی برگ ها می شود. کم بودن نیاز به آفتاب و سایه دوست بودن در گیاه پتوس، آن را برای ادارات، شرکت ها و خانه های کم نور مناسب کرده است. نور یکی از عوامل مهم در روش نگهداری گل پتوس است.

برای مطالعه بیشتر: چگونه از گل سانسوریا مراقبت کنیم؟

نور مناسب پتوس

آب دادن به گل به پتوس

زمان مناسب برای آبیاری گیاه پتوس زمانی است که رویه خاک گلدان کامل خشک شده باشد. گل پوتوس خاک همیشه خشک و یا مرطوب را دوست ندارد و با آبدهی پتوس به صورت منظم، از خشکی کشیدن گیاه که سبب قهوه ای و خشک شدن لبه برگها می شود، جلوگیری کنید. همچنین گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید و اجازه ندهید خاک آن حالت باتلاقی پیدا کند چرا که در این زمان رشد گیاه متوقف می شود و خطر پوسیدگی رشیه های آن وجود دارد. در صورتی که در نگهداری گیاهان مبتدی هستید، می توانید این گیاه را در آب نگهداری کنید تا مشکلات آبیاری نادرست و آلودگی های خاک برای آن اتفاق نیفتد.

دمای مناسب برای نگهداری و رشد گل پتوس

اگر منطقه سکونت شما دارای آب و هوای معتدل است، می توانید این گیاه را در فضای آزاد نیز نگهداری کنید و از شاخه های آویز و برگ های پهن آن به عنوان یک عنصر پوششی برای ایجاد حریم در تراس یا پنجره استفاده کنید. اما در فضای آپارتمان بهترین دما برای رشد این گیاه دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است. در صورتی که از این گیاه در فضای باز نگهداری می کنید، باید بدانید که زمستان های سرد و یخبندان برای آن مضر است و در دماهای پایین امکان از دست رفتن آن وجود دارد. در صورتی که برگ های سیاه و یخ زده را مشاهده کردید بهتر است آن را به جای گرمتری منتقل کنید و در صورت مشاهده برگهای بیحال با لکه های سوختگی، باید محیط نگهداری آن را خنک تر کنید.

خاک مناسب گل پتوس

خاک سبک، غنی از مواد مغذی، کمی اسیدی و دارای زهکشی بالا برای انواع پتوس مناسب است. خاک و کود آماده و یا کمپوست می توانند برای کاشت پتوس مناسب باشند. خاک باغچه، ماسه و خاک برگ به طور کلی خاکی مناسب برای گل پتوس محسوب می شود. خاک مغذی که دارای مواد آلی باشد از نکات اساسی در روش نگهداری گل پتوس است.

خاک پتوس اسیدی یا قلیایی؟

گل پوتوس حساسیت خاصی به pH خاک ندارد. این گیاه در واقع می تواند طیف وسیعی از سطوح pH، از کمی اسیدی تا کمی قلیایی را تحمل کند. به طور کلی، pH خاک خنثی تا کمی اسیدی در حدود 6.0 تا 7.0 برای گیاهان پوتوس مناسب تر است. 

 

بیشتر بدانید: راهنمای جامع روش نگهداری از گل زاموفیلیا در خانه

نحوه نگهداری گل پتوس

کوددهی و تقویت گل پتوس

این گیاه به تقویت کننده خاصی برای رشد نیاز ندارد اما در صورتی که رشد آن متوقف شده است و یا خاک آن مدت ها است که تعویض نشده است، بهتر است در فصول رشد از کودهای تقویتی مخصوص استفاده کنید. پتوس نیز مثل بیشتر گیاهان آپارتمانی به کود نیاز داشته و برای بهبود رشد آن، بهتر است در بهار و تابستان، هر دو هفته یک بار به آن کود مایع اضافه کنید. فقط یادتان باشد که کوددهی را همراه با آبیاری انجام دهید تا کود باعث سوخت ریشه های گیاه و از بین رفتن آن نشود. همچنین سعی کنید کود را بیش از حد توصیه شده روی بسته بندی رقیق کنید تا احتمال سوختی ریشه گیاه کمتر شود. کوددهی مناسب می تواند سبب تقویت پتوس شود.

کود سه بیست برای پتوس

یک کود متعادل مانند سه بیست (20-20-20) یعنی با درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) مساوی می تواند برای رشد این گیاه مناسب باشد. وجود نیتروژن باعث رشد برگ های سبز و قدرت کلی گیاه می شود. فسفر نیز به رشد ریشه و پتاسیم نیز به سلامت کلی گیاه و مقاومت آن در برابر استرس و جذب مواد مغذی کمک می کند.

آیا استفاده از شیر برای تقویت گل پتوس مفید است؟

اگر شما هم این شنیده اید که شیر برای گیاهان آپارتمانی مناسب است باید بگوییم که استفاده از شیر برای تقویت و تامین مواد مغذی مانند کلسیم اصلا مناسب برای هیچ گیاهی نیست زیرا نه تنهای به گیاهان شما کمکی نمی کند، بله ممکن است باعث مشکلاتی مانند کپک، بو و سایرعوارض در خاک گیاه شود. اما می توانید با استفاده از یک دستمال آغشته به شیر، برگ های این گیاه را تمیز نمایید.

تعویض گلدان پتوس

تعویض گلدان در زمان مناسب از نکات کلیدی در روش نگهداری گل پتوس است. بهترین زمان برای تعویض گلدان پتوس، بهار و تابستان است زیرا این فصل ها زمان رشد گیاه است. زمانی که متوجه شدید ریشه به اندازه کافی رشد کرده گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. برای اینکه مطمئن شوید که گیاه به گلدان بزرگتری احتیاج دارد نگاهی به کناره های سطح خاک و منفذ زیر گلدان بیندازید. ریشه های طویل از منفذ زیر گلدان و لبه های سطح خاک بیرون میزنند در این صورت گیاه به گلدان بزرگتری احتیاج دارد. گلدانی یک درجه بزرگتر از گلدان قبل تهیه نموده، سپس به گیاه آب کافی بدهید، آن را وارونه کنید و ضربه ای به ته گلدان بزنید تا گیاه با ریشه و خا کهای اطرافش از گلدان خارج می شوند. مقداری از خاک های نامرغوب و ریشه های ضعیف را جدا کنید حال به گلدان جدید قدری خاک اضافه نموده و گیاه را منتقل کنید و با خاک مرغوب اطراف را پر کنید گیاه را آبیاری کنید و در محل مناسب بگذارید. به یاد داشته باشید تعویض گلدان در زمستان و پاییز نمی تواند زیاد مناسب باشد، زیرا در این فصول گیاه به خواب می رود و مصرف انرژی خود را به حداقل می رساند

 

مطلب پیشنهادی: معرفی روش های آسان نگهداری از گل شمعدانی

تعویض گلدان گل پتوس

هرس کردن پتوس

هرس کردن شاخ و برگ پیر یا زرد گیاهان و یا کوتاه کردن شاخه های بلند می تواند به رشد بهتر گیاه کمک کند و گیاه پتوس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین در صورتی که میخواهید یک پتوس پر شاخ و برگ داشته باشید، بهتر است از شاخه های خیلی بلند قلمه بگیرید و پس از ریشه دار شدن آنها را مجدد در کنار گیاه اصلی بکارید. بهتر است در فصول پاییز یا زمستان، کمی از شاخه های بلند گیاه را قلمه بگیرید و کوتاه کنید تا در طول فصل سرما گیاه پر انرژی تری داشته باشید.

رشد انفجاری گل پتوس

رشد انفجاری گل پتوس به معنای رشد سریع و فراوان این گیاه در یک دوره زمانی کوتاه است. برای تقویت رشد سالم، گل پتوس خود را در یک مخلوط گلدانی با زهکشی خوب قرار دهید. هرس منظم به کنترل رشد آن و حفظ ظاهری منظم کمک می کند. برای داشتن رشد انفجاری گل پتوس، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  1. نور: گیاه پتوس نیاز به نور مناسب دارد. بنابراین، باید آن را در مکانی قرار دهید که نور خورشید به صورت غیر مستقیم بین 6 تا 8 ساعت به آن بتابد. اگر گیاه در مکانی تاریک قرار گیرد، ممکن است رشد آن کاهش یابد.
  2. آبیاری: گیاه پتوس نیاز به آبیاری منظم دارد. باید خاک را مرطوب نگه دارید، اما زمین را همیشه خیس نکنید. آبیاری بیش از حد می‌تواند به ریشه ها آسیب برساند و رشد گل ها را کاهش دهد.
  3. خاک: خاک باید مناسب باشد و باید در نظر داشت که زمین خشک نشود. برای بهبود خاک، می‌توانید کمی کود آلی یا کود مخصوص گیاهان گلدار به آن اضافه کنید.
  4. تغذیه: گیاه پتوس نیاز به تغذیه مناسب دارد. می‌توانید از کودهای مخصوص گیاهان گلدار استفاده کنید تا به رشد و گلدهی بهتر برسید. همچنین، باید توجه کنید که مقدار کود مصرفی باید متناسب با نیاز گیاه باشد و بیش از حد نباشد.

با مراعات این موارد، می‌توانید رشد انفجاری گل پتوس را بهبود ببخشید.

 

مطلب پیشنهادی: با گل دیفن باخیا و راه های مراقبت از آن آشنا شوید

نگهداری گل پتوس در آب

روش نگهداری گل پتوس در آب

یکی از روش های منحصر به فرد پرورش گل پتوس نگهداری آن در آب است. این تکنیک هیدروپونیک به گیاه اجازه می دهد بدون نیاز به خاک رشد کند. برای رشد گل پتوس در آب، یک قلمه سالم با حداقل دو گره بردارید و آن را در یک شیشه یا گلدان پر از آب قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که گره ها زیر آب هستند، در حالی که برگ ها بالای خط آب باقی می مانند.

هنگام پرورش گل پتوس در آب، تامین مواد مغذی لازم برای آن ضروری است. کودهای مایع که به طور خاص برای گیاهان هیدروپونیک فرموله شده اند به راحتی در دسترس هستند و می توانند در فواصل زمانی منظم به آب اضافه شوند. دستورالعمل های کود پتوس در آب را برای نتیجه مطلوب دنبال کنید. علاوه بر این، حفظ کیفیت آب سالم با تغییر هر چند هفته یکبار از تجمع مواد معدنی اضافی جلوگیری می کند و باعث رشد سالم می شود.

نگهداری گل پتوس در زمستان

زمستان یک فصل است که نیازهای گیاهان زینتی مانند گل پتوس تغییر می‌کند. در این فصل، نگهداری مناسب گل پتوس می‌تواند به حفظ سلامت و رشد سالم آن کمک کند.

گل پتوس در زمستان نیاز به درجه حرارت مناسبی دارد تا سالم ماند. به‌طور کلی، حداقل دمای مطلوب برای پتوس حدود ۱۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین، در زمستان باید از تمامی اقدامات لازم برای حفظ گرما و جلوگیری از افت دما در محیط نگهداری شده استفاده کنید. توصیه می شود با استفاده از یک مرطوب کننده یا قرار دادن سینی آب در نزدیکی آن، سطح رطوبت اطراف گیاه را افزایش دهید.

نورپردازی مناسب در زمستان نیز برای گل پتوس بسیار مهم است. در این فصل، روزها کوتاه می‌شود و نور کمتری در دسترس است. بنابراین، باید گل پتوس را در محیطی قرار داد که به مقدار کافی نور دریافت کند. می‌توانید از نور مصنوعی مانند لامپ‌های روشنایی با طیف نوری مناسب برای گیاهان استفاده کنید.

قیم خزه پتوس

قیم گیاه نوعی حامی و تکیه گاه برای گیاهان است که سبب می شود گیاهان به صورت ایستاده، رشد کنند. این وسیله لازمه ی گیاهان بالا رونده است. همان طور که در طبیعت مشاهده می کنید. اما از آنجایی که این نوع گیاهان دارای ریشه ه ای هوایی هستند و این ریشه ها تمایل دارند به جاهای مرطوب بچسبند و رطوبت را حفظ کنند لذا تنها یک تکه چوب نمی تواند کیفیت کافی برای قیم بودن را داشته باشد. با این احتساب، قیم های خزه ای بهترین قیم گیاهان به شمار می روند.

 

برای مطالعه: آشنایی با گل ارکیده و روش های نگهداری آن در گلدان

قیم خزه پتوس

ساخت قیم خزه ای

لوله ای پلاستیکی مثل لوله پلیکا متناسب با طول و قطر گیاه خود انتخاب کنید. مقداری خزه و کاموا برای نگهداری خزه، تهیه کنید. خزه ها را در محلول قارچ، خیس دهید. سپس این خزه را از ابتدای لوله تا انتها به صورت تنیده، دور لوله قرار دهید. با استفاده از کاموا، خزه را ثابت کنید. دور لوله کامل از خزه و کاموا پوشیده شود فقط ۲۰ تا ۳۰ سانت انتهای لوله را خالی بگذارید تا داخل گلدان بگذارید. این قیم برای گیاه پتوس بسیار مناسب است.

کلام آخر

همانگونه که در روش نگهداری گل پتوس گفته شد پتوس ها، درمنازل به راحتی قابل نگهداری هستند. نیاز به نور مستقیم خورشید ندارند، و در صورت دریافت نور مستقیم، آفتاب سوختگی بصورت تاول و سوختگی روی برگ ها نمود پیدا می کند. گل پتوس مقاوم به رطوبت کم محیط است و در صورتیکه رطوبت بسیار بالا باشد، برگ ها خیلی پهن و درشت می شوند. با اینکه به راحتی روی دیوار قابل هدایت است، اما ممکن است در قسمت های بالایی و نزدیک به سقف، در اثرتجمع گرما دچار سوختگی شود و در نتیجه گیاه بد شکل می شود. چون گیاه پتوس دارای برگ زینتی است پس به آبیاری و مواد غذایی گیاه باید توجه فروان شده و به تقویت پتوس دقت شود. دوره آبیاری ۱_۲ بار در هفته و هر ماه ۱ بار استفاده از کود مایع مناسب این گیاه است. همانطور که گفتیم پتوس به سرمای شدید حساس و باعث از بین رفت آن می شود؛ بنابراین اگر پتوس را در مکان بازی همچون تراس نگهداری می کنید سعی کنید در زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید یا حداقل اطراف آن را کاور بکشید. در حالی که پوتوس یک گیاه آپارتمانی با نیازهای مراقبتی کم و پرورش آسان است، باید مراقب باشید زیرا این گیاه سمی است!

اگر به داشتن یک گیاه بسیار زیبا و مقاوم با نگهداری آسان فکر می کنید، خرید پتوس را کامل به شما پیشنهاد میکنیم. به یاد داشته باشید که با رعایت نکات ذکر شده و روش نگهداری پتوس به صورت آکادمیک و صحیح شما می توانید گیاهی سالم و زیبا داشته باشید، اما به این نکته توجه کنید که از ابتدا باید گیاهی سالم را انتخاب کنید. گلفروشی آنلاین گل بازار با فروش گل پتوس  به شما در خرید گلدان پتوس کمک کرده تا سالم ترین گیاه را در اسرع وقت به دست شما برسد. امیدواریم که توانسته باشیم هر چند اندک، شما را در روش نگهداری گل پتوس زیبا و خوش انرژی کمک کرده باشیم.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found