معرفی 16 نوع گل یاس برای نگهداری در حیاط و باغچه

انواع درختچه گل یاس
۱۰ اوت ۲۰۲۳
معرفی 16 نوع گل یاس برای نگهداری در حیاط و باغچه

قطعا تا کنون پیش آمده که از کنار پارک یا فضای سبزی رد شده باشید و یک بوی سرمست کننده به مشام تان خورده باشد و یا یک بوته بزرگ از خوشه های پر یاس شما را به خود جذب کرده باشد. گل یاس به دلیل گل های ستاره ای و ظریف و همچنین رایحه دلنشینی که دارد بسیار محبوب است و به راحتی می توان آن را در باغچه های خانه کشت کرد. اگر شما هم دوست دارید که یک گل یاس گلدانی را به عنوان گیاه آپارتمانی داشته باشید و یا بخواهید یک درختچه یاس رنگی در گوشه حیاط خود بکارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع رنگ گل های یاس آشنا کنیم

معرفی گل یاس

گل یاس به اسم انگلیسی " jasmine"، یکی از سرده های گیاهان گلدار است که به خاطر خوشه های پرگل و معطر خود بسیار شهرت دارند. نام "گل یاس" اغلب با عطر شیرینی که از خود منتشر می کنند، همراه است. یاس متعلق به خانواده Oleaceae است و بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری اوراسیا، استرالیا و اقیانوسیه به حساب می آید. آن ها به دلیل ارزش تزئینی و استفاده از آن ها در عطرسازی و حتی طب سنتی به طور گسترده کشت می شوند. جالب است بدانید که گل یاس یکی از گزینه های مورد علاقه برای زنبور ها و مرغ های مگس خوار برای تغذیه به حساب می آیند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین گل های رز رونده یا بالا رونده برای حیاط و باغچه

انواع گل یاس رونده

خواص گل یاس

گل یاس مانند هر گل دیگری دارای خواص و ویژگی هایی است که آن را از سایر گیاهان متمایز می کند. در ادامه به طور خلاصه به خواص انواع گل یاس می پردازیم:

عطر و بوی فراوان: بارز ترین ویژگی گیاهان یاس، گل های معطر آن هاست. این عطر اغلب به صورت شیرین، گلی و گاهی اوقات کمی میوه ای توصیف می شود. عطر اکثر گونه های انواع گل یاس معمولا در شب ساتع می شود.

تنوع واریته: گل یاس بسته به گونه در شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارد. رنگ آنها می تواند سفید، زرد یا حتی صورتی باشد. اما یکی از مهم ترین تفاوت های انواع گل یاس در عادت رشد آن ها است. برخی از گونه های دارای عادت روندگی و یا بالا روندگی هستند و برخی دیگر نیز به صورت درخت و یا درختچه هایی در باغ ها و باغچه ها رشد می کنند.

عطرسازی و رایحه درمانی: اسانس استخراج شده از گل یاس در صنعت عطرسازی بسیار ارزشمند است. عطر این گل ها به خاطر رایحه غنی و گلی خود شناخته شده و اغلب به عنوان نت پایه در صنعت عطر سازی استفاده می شود. اسانس یاس به دلیل خواص آرام بخش و تسکین دهنده آن در رایحه درمانی نیز استفاده می گردد.

کاربردهای دارویی: در طب سنتی اعتقاد بر این است که یاس فواید درمانی مختلفی دارد. چای یاس در برخی فرهنگ ها به دلیل اثرات بالقوه آرامش بخش و کاهش استرس مصرف می شود.

گل یاس چه فصلی گل می دهد؟

انواع گونه های گل یاس معمولا در بهار و تابستان و در برخی گونه ها حتی تا فصل پاییز نیز گل می دهند. اما گونه های گل دار زمستانی (مانند گل یاس زمستانی) آن نیز وجود دارند که منبع غذایی اولیه را برای گرده افشانی فراهم می کنند. اما توجه به این نکته مهم است که زمان گلدهی گل یاس می تواند بر اساس عواملی مانند آب و هوا، شرایط رشد و نوع واریته یاس متفاوت باشد. برخی از انواع یاس نیز می توانند با مراقبت مناسب، مانند تامین نور کافی، آب و لقاح گاه به گاه، به شکوفایی بیشتر تشویق شوند.

 

بیشتر بدانید: 20 گونه از انواع گل سانسوریا با عکس

انواع گل یاس

نماد و معنی گل یاس

گل‌های یاس از نظر نمادگرایی و اهمیت فرهنگی در جوامع مختلف بسیار غنی و شناخته شده هستند. ظاهر لطیف و عطر دلربا آن ها باعث شده است که با معانی، احس

اسات و سنت های متنوعی همراه شوند. برخی از نمادها و تعابیر رایج گل یاس شامل: عشق و علاقه، پاکی و معصومیت، زنانگی و زیبایی، معنویت و الوهیت، امید و مثبت اندیشی، اقبال و خوش شانسی، فداکاری عاشقانه، آرامش، پیوندهای پایدار و حتی مرگ و سوگواری است.

علاوه بر این معناها و نماد های کلی گل یاس، هر رنگ از این گل نیز نماد خاص خود را دارد:

گل یاس سفید:

سمبولیسم: خلوص، معصومیت، معنویت، عشق، سادگی، ظرافت و آغازهای جدید.

اهمیت فرهنگی: گل یاس سفید به دلیل نمادهای پاک و مقدس، اغلب در عروسی ها و مراسم مذهبی استفاده می شود.

گل یاس زرد:

نمادگرایی: دوستی، لذت، شادی، مثبت اندیشی و فعالیت های فکری.

اهمیت فرهنگی: گل یاس زرد می تواند نماد شادی باشد و اغلب با جشن ها و مناسبت های شاد همراه است.

گل یاس صورتی:

سمبولیسم: شیرینی، لطف، تحسین، بازیگوشی و ویژگی های زنانه.

اهمیت فرهنگی: گل های یاس صورتی می توانند بیانگر احساس محبت و قدردانی باشند.

گل یاس نارنجی:

سمبولیسم: اشتیاق، انرژی، خلاقیت و گرما.

اهمیت فرهنگی: گل های یاس نارنجی پر جنب و جوش و پرانرژی هستند و نشان دهنده شور و اشتیاق هستند.

گل یاس قرمز:

نمادگرایی: عشق، عاشقانه، میل، شجاعت و احساسات قوی.

اهمیت فرهنگی: گل یاس قرمز اغلب با احساسات عمیق همراه است و می تواند حس عشق رمانتیک را منتقل کند.

گل یاس بنفش:

سمبولیسم: سلطنت، ظرافت، معنویت، رمز و راز و خلاقیت.

اهمیت فرهنگی: گل یاس بنفش می تواند بیانگر منحصر به فرد بودن و عمق معنوی باشد.

آیا گل یاس سمی است؟

گل یاس به طور کلی غیر سمی و بی خطر برای انسان در نظر گرفته می شود. سمی بودن گل یاس در هنگام بلع یا دست زدن اثبات نشده است. در واقع، گل یاس اغلب در کاربردهای مختلف آشپزی و گیاهی مانند تهیه چای، عطر و طعم دهنده نیز استفاده می شود.

 

برای مطالعه: آشنایی با 31 مدل از انواع گل برگ قاشقی

انواع گل یاس ایرانی

انواع گل یاس در ایران

شما در ایران نیز می توانید واریته های مختلفی از گل یاس را بیابید. در زیر لیستی از گل های یاسی که در ایران به وفور یافت می شود آورده شده است:

  • گل یاس صورتی یا گل یاس معمولی (pink or Common Jasmine)
  • گل یاس عربی یا کل یاس رازقی (Arabian Jasmine)
  • گل یاس زمستانی (Winter Jasmine)
  • گل یاس بنفش یا خوشه ای (Lilac Jasmine)
  • گل یاس ایتالیایی (Italian Jasmine)
  • گل یا امین الدوله (Honeysuckle Jasmine)

انواع گل یاس عطری

در میان گونه های مختلف یاس، تعدادی از آن ها به خاطر گل های بسیار معطر خود شناخته شده اند. در اینجا تعدادی از گونه های یاس را معرفی می کنیم که به دلیل عطر قوی و لذت بخش خود مشهور هستند:

  • گل یاس چمپا یا رازقی(Arabian Jasmine)
  • گل یاس اسپانیایی ((Spanish Jasmine
  • گل یاس شیرین یا زمستانی ((Winter Jasmine
  • گل یاس صورتی (pink Jasmine)

انواع گل یاس آپارتمانی یا گل یاس گلدانی

چندین گونه یاس برای رشد به عنوان گیاهان آپارتمانی یا در گلدان مناسب هستند. یعنی می توان به راحتی در گلدان و خانه آن ها را به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری کرد. در اینجا چند گونه یاس گلدانی که برای کشت در محیط داخلی مناسب هستند آورده شده است:

  • گل یاس صورتی (pink Jasmine)
  • گل یاس چمپا (Jasminum sambac)
  • گل یاس بال فرشته (Angel Wing Jasmine)
  • گل یاس پامچال (Jasminum mesnyi)
  • گل یاس استفان (Jasminum stephanense)
  • گل یاس ستاره ای (Star Jasmine)
  • گل یاس شاعر(Poet’s Jasmine)

 

مطلب پیشنهادی: انواع گیاهان مقاوم به کم آبی برای آپارتمان

گل یاس

گل یاس برای بالکن

در قسمت قبل تعدادی گل یاس گلدانی را به شما معرفی کردیم. شما می توانید از این گونه های به عنوان گلدان و یا گل های رونده برای نرده های تراس خود استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید نگهداری گل یاس در گلدان نیازمند مراقبت های زیادی است زیرا که این گل ها بیشتر در دسته گل های بیرونی قرار می گیرند. پس بهتر است فضای لازم برای رشد و نمو آن ها را به بهترین شکل فراهم کنید.

انواع گل یاس وحشی

گل یاس وحشی معمولاً به گیاهانی اطلاق می‌شود که ظاهر یا رایحه‌ای شبیه یاس دارند و به طور طبیعی در طبیعت رشد می‌کنند، بدون اینکه کشت قابل توجهی و یا دخالت انسان در رشد آن داشته باشند.

این اصطلاح اغلب برای توصیف گونه‌های گیاهی استفاده می‌شود که ممکن است به گونه یاس واقعی تعلق نداشته باشند، اما از نظر ظاهر یا رایحه شباهت‌هایی دارند. در زیر لیستی از این گیاهان را به شما معرفی می کنیم:

  • گل یاس کارولینا (Carolina Jasmine)- یاس غیر واقعی
  • گل یاس کاذب (Gelsemium elegans)-یاس غیر واقعی
  • یاس وحشی (Jasminum humile) – یاس واقعی
  • یاس ایتالیایی (Italian)- یاس واقعی
  • یاس وحشی ستاره دار (Jasminum multipartitum)-یاس واقعی
  • یاس هیمالیا (Jasminum mesnyi)- یاس غیر واقعی

 

مطلب مرتبط: معرفی 17 گونه از انواع گل برگ انجیری آپارتمانی

انواع گل یاس با عکس

نام انواع گل یاس برای باغچه به همراه عکس

گل های یاس دارای انواع واریته های مختلفی است که هر کدام از آن ها عادت رشد، نوع، شکل و رنگ گل منحصر به خود را دارد. یکی از مدل های این گل، انواع گل یاس بالا رونده (Climbing jasmine) است که می توانند از یک تکیه گاه یا انواع سازه مانند دیوار ها، آلاچیق ها، ایوان ها و ستون ها بالا رفته و یک منظره بسیار زیبا را به وجود آورند. اما انواع گل یاس دیگر نیز وجود دارند که  به عنوان درختچه یاس شناخته می شوند. شما می توانید این گونه ها را برای ایجاد یک منظره چشمنواز برای باغ، پارک و یا باغچه های کوچک در نظر بگیرید. یاس های درختچه ای معمولا از نظر قد کوتاه تر و دارای ساقه های سفت تری هستند.

انواع گل یاس بالارونده

این نوع از یاس ها برای بالا رفتن و رشد عمودی نیاز به یک داربست و یا تکیه گاه برای رشد دارند. یاس های بالارونده دارای ساقه های نازک هستند. هرچند این ساقه ها فاقد پیچک هستند اما با پیچاندن محکم شاخه های خود به دور تکیه گاه، به صورت مارپیچ بالا می روند.

در هنگام کاشت می توانید با تهیه یک پرده و یا توری، ساقه های را به آرامی دور یک تخته و یا ستون پوشیده از توری بپیچانید و آن ها را با گیره، طناب و یا نوار چسب بچسبانید. وقتی که این کار را انجام دادید نوک ساقه های به خودی خود با رشد بیشتر به دنبال تکیه گاه می گردند تا دور آن بپیچند.

در ادامه با چند نمونه از گل های یاس بالا روند آشنا می شویم:

1.گل یاس آزوران (Azorean)

این نوع یاس بومی جزیره پرتقالی مادیرا است که با رایحه لیمو همچون یک درخت تاک می تواند دیوارها و حصار های شما را زیبا کند. گل یاس آزوران با رایحه شیرین و لیمویی و همچنین با گل های سفید یکی از جذاب ترین گل های یاس بالا رونده است. خوشه های این گل ها از اواخر بهار تا رسیدن پاییز شکوفا می شوند.

گل یاس رونده زیبا

2.گل یاس جنگلی (Forest)

این گل ها بومی جنگل های سبز افریقای مرکزی و جنوبی هستند. شما می توانید این گل ها را به عنوان یکی از انواع یاس رونده، به عنوان یک سایبان کوچک در باغ و یا باغچه در نظر بگیرید. جوانه های یاس جنگلی در ابتدا صورتی هستن که پس از شکوفا شدن جای خود را به گل های سفید و خوشبو می دهند. شما می توانید از اواسط تابستان تا اوایل پاییز شاهد شکوفا شدن گل های آن باشید. از ویژگی های این یاس رشد سریع ساقه های آن است که برای بالا رفتن به یک داربست محکم یا ستون نیاز دارد. اگر به خوبی از این گیاه مراقبت کنید می توانید شاید یک پوشش جذاب، درهم و متراکم از آن بر روی دیوار و یا طاق های باغ خود باشید.

 

برای مطالعه: 17 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گل یاس معطر

3.گل یاس صورتی (Pink)

گل های یاس صورتی نیز یکی دیگر از انواع یاس است که بومی جنگل های جنوب غربی چین محسوب می شود. غنچه های شرابی رنگ این گل به صورت انبوه روی هر شاخه رشد می کنند که بعد از باز شدن به رنگ صورتی یا سفید تبدیل می شوند. گل های این نوع یاس از اواخر زمستان تا اوایل بهار شکوفا می شوند که می توانند درختان، آلاچیق ها، ایوان ها، دیوارها و پرچین ها را به وجود خود مزین کند. هرچند گل های یاس صورتی را می توانید به عنوان گیاه آپارتمانی در گلدان گل بکارید اما باید بدانید که برای نگهداری آن به شدت دست به قیچی خواهید شد.

گل یاس صورتی

4.گل یاس شاعر (Poet’s)

گل یاس شاعر یکی از محبوب ترین انواع گل یاس به حساب می آید که بومی دامنه های قفقاز و کوه های هندوکش در آسیای مرکزی است. در ابتدا غنچه های خود را  به رنگ صورتی تمشکی به نمایش می گذارد، سپس در طول تابستان این شکوفه ها با گل های سفید و معطر ستاره ای جایگزین می گردد. این گل یاس جزء گیاهان سریع الرشد نیز به حساب می آیند که با بالا رفتن از آلاچیق ها، ایوان ها و حصارهای توری می تواند منظره چشم گیری ایجاد کند. یکی از ویژگی های این گل قابلیت نگهداری آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی است.

 

بیشتر بدانید: 23 مدل از انواع گل کروتون آپارتمانی برای نگهداری در خانه

گل یاس خوش بو

5.گل یاس اسپانیایی (Spanish)

این نوع یاس بومی شمال شرقی آفریقا و شبه جزیره عربستان و جنوب آسیا است. اگر به دنبال یک گل یاس معطر با گل های بزرگ هستید گل های یاس اسپانیایی یک گزینه عالی برای شما خواهد بود. ساقه های نازک، برگ های سبز تیره و براق، و جوانه های صورتی با گل های سفید از مهم ترین ویژگی های ظاهری این گل یاس محسوب می شود. این گل ها از اواسط تابستان تا پاییز شکوفا می شوند. این گل های زیبا مناسب برای گل کاری داربست ها، دیوار ها و... است.

نواع گل یاس برای حیاط

6.گل یاس استفان (Stephan)

اگر در میان انواع گل یاس به دنبال یک گل یاس رنگی هستید، گل یاس استفان با رنگ گل های صورتی می تواند نظر شما را به خود جلب کند. به علاوه این گل ها دارای عطر و بویی خوش هستند که می توانند فضای اطراف خود را در فصل تابستان معطر کنند. گل های یاس استفان بومی جنگل های مرتفع جنوب غربی چین و یکی از سخت ترین انواع یاس با رشد سریع به حساب می آید. اگر قصد دارید، ایوان، آلاچیق و یا تراس خود را گل کاری کنید پیشنهاد ما به شما گل های یاس استفان است.

 

مطلب پیشنهادی: مدل از انواع گل گندمی همراه با تصاویر

گل یاس رنگی

7.گل یاس امین الدوله (Lonicera caprifolium)

این نوع گل یاس رونده یکی از آشنا ترین انواع گل یاس ها در ایران به حساب می آید. یک یاس بسیار خوش عطر و بو که در ابتدا گل های خود را به رنگ سفید نمایان می کند و با گذشت زمان رنگ آن به سمت زرد مایل می شود. از دیگر ویژگی های ظاهری این گل وجود پرچم های بلند در وسط آن است که آن را به یک گل با ظاهری شلوغ تبدیل کرده است. این گل به دلیل رشد بسیار سریعی که دارد بیشتر مناسب برای رشد برای باغ ها و حیاط های بزرگ است. این گیاه از ابتدای بهار شروع به گل دادن می کند و تا مدت ها پس از فصل تابستان نیز همچنان به شکوفا شدن ادامه می دهد.

گل یاس امین الدوله

انواع درخت گل یاس

گونه های درختچه ای یاس معمولا اندازه کوچکتر دارند و ساقه های آن نسبت به انواع یاس رونده سفت ترهستند که معمولا در هم نمی پیچند. می توانید آن ها را در باغ ها و در امتداد حصار ها و دیوار با هرس کردن به شکل درختچه های زیبا دربیاورید. شما می توانید برای حفظ شکل درختچه ای، این نوع گل ها را پس از فصل گلدهی هرس کنید.

اگر می خواهید با انواع گل یاس درختچه ای آشنا شوید در ادامه مقاله با ما همراه باشید:

8.گل یاس خوشه ای (Lilac)

قطعا این نوع گل های یاس درختچه ای را در ایران و پارک ها، خانه و باغ ها به وفور دیده اید . خاستگاه این گیاه شبه جزیره بالکان است. این نوع یاس به رنگ های سفید و عمدتا به رنگ بنفش دیده می شود. از این رو به گل یاس بنفش نیز شناخته می شود. شما می توانید در اوایل بهار شاهد شکوفا شدن گل های خوش بو با عطر شیرین باشید.

گل یاس خوشه ای

9.گل یاس بال فرشته (Angel Wing)

از انواع گونه های یاس بومی گینه نو است که با بویی همیشه معطر دارای گل های سفید با گلبرگ های بلند و غنچه هایی با بنفش است. این گیاه در تابستان گل می دهد. شما می توانید این گل را در گلدان بکارید . با آویزان کردن آن در پاسیو یا بالکن شاهد آویزان شدن آبشاری آن ها از گلدان باشید.

 

بیشتر بدانید: معرفی 17 گونه از انواع گل برگ انجیری آپارتمانی

گل یاس بال فرشته

10.گل یاس رازقی یا گل یاس چمپا (Arabian) 

این گل را با نام گل یاس عربی نیز می شناسند. این درختچه همیشه سبز بومی جنوب شرقی آسیا و شبه قاره هند است. دلیل محبوبیت این گیاه، گل های کوچک و سفید با رایحه ای شدید از بوی وانیل است. گلبرگ های زیاد تر و بیضی شکل آن، دلیل تمایز این گل ها با دیگر گونه های یاس است. اگر علاقه به گل رز و یاس دارید می توانید این گل را انتخاب کنید زیرا که گل های کوچک یاس رازقی شباهت زیادی به گل های رز دارد. رنگ سفید این گلبرگ ها با گذشت زمان به صورتی کمرنگ تغییر رنگ می دهد. شما می توانید با هرس مناسب گل یاس رازقی آن را تبدیل به یک گل آپارتمانی جذاب کنید. این نوع یاس در فصل تابستان گل های سفید و پر از گلبرگ خود را شکوفا می کند. در ایران معمولا این نوع یاس را با نام یاس عمامه ای نیز می شناسند.

گل یاس رازقی

11.گل یاس کوتوله (Dwarf)

گل های یاس کوتوله با گل های زرد و معطر خود بومی شمال هند محسوب می شود. این درختچه زیبا با ساقه های قوسی، گل های کوچک، زرد و معطر خود را در فصل تابستان شکوفا می کند. این گل ها برای پرچین ها و یا پرورش دادن به عنوان یک گل آویز و آبشاری در گلدان مناسب است. همچنین گل های زرد این نوع یاس را به عنوان یک گل شاخه بریده کوچک در چیدمان دسته گل ها و یا سبد گل مورد استفاده قرار می دهند.

گل یاس زرد رنگ

12.گل یاس هندی (Indian)

یاس هندی یک درختچه کوچک و تا حدودی رونده است که بومی شبه قاره هند است. این گل ها به دلیل داشتن یک رایحه بسیار معطر به صورت تجاری در هند و تایلند کشت می شود. این گل های سفید و ستاره ای رایحه ای عمیق شبیه به گل گاردنیا دارند که در اواخر تابستان و اوایل پاییز شکوفا می شوند.

 

برای مطالعه بیشتر: بهترین انواع گل رز برای کاشت در باغچه و حیاط

گل یاس سفید

14.گل یاس ایتالیایی (Italian)

جالب است بدانید که این گل با اینکه نام ایتالیا را دارد اما بومی ایران و چین مرکزی به حساب می آید. با این حال پرورش گل یاس ایتالیایی در جنوب اروپا کاملا رایج شده و به گونه ای تبدیل به یکی از انواع یاس بومی این منطقه گردیده است. شکوفا شدن این گل ها از اواخر بهار تا اوایل پاییز ادامه دارد.

گل یاس زرد رنگ

15.گل یاس زمستانی (Winter)

اگر در انواع گل یاس به دنبال گلی هستید که در زمستان نیز گل بدهد، گل یاس زمستانی از اواخر زمستان تا رسیدن فصل بهار باغچه شما را آراسته به گل های زرد می کند. این نوع یاس بومی مرکز و غرب چین است. در واقع شما با یک درختچه غیر معطر، برگریز و با گل های ستاره ای زرد روشن بر روی شاخه های برهنه مواجه خواهید بود. شما می توانید با هرس مناسب این گل ها را برای زیبا کردن حصارها، دیوارها، فنس ها و یا داربست ها پرورش دهید تا به صورت آبشاری باغ و یا باغچه شما را چشمنواز کند.

گل یاس زمستانی

16. گل یاس رویال (Royal )

یکی دیگر از انواع یاس، گل یاس چمپا است. این یاس ها بومی شبه قاره هند است. شما می توانید گل های سفید با ته رنگ بنفش آن را از فصل بهار تا رسیدن پاییز ببینید. بوی خوش و معطر گل های آن یکی دیگر از ویژگی های این گیاه است.

گل یاس سفید زیبا

کلام آخر

در این مقاله گل بازار تلاش کردیم شما را با انواعی از گل های یاس آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید برای داشتن یک حیاط، باغچه و یا باغ زیبا بهترین انتخاب را داشته باشید. انواع گل یاس نماد پاکی، صمیمیت و احساسات خوب است. شما با اضافه کردن گل های یاس در گلدان و یا محیط های باز خانه، بهترین احساسات و مثبت اندیشی را در محیط منزل خود ایحاد کنید. اگر علاقه به خرید گل های آپارتمانی دارید می توانید با مراجعه به وبسایت گل بازار بهترین و زیباترین گل ها را درب منزل خود دریافت کنید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found