20 گیاه آپارتمانی سایه دوست برای خانه های کم نور و تاریک

گیاهان آپارتمانی سایه دوست
۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
20 گیاه آپارتمانی سایه دوست برای خانه های کم نور و تاریک

آیا تصور شما هم بر این است که گیاهان، سلامتی و تندرستی را برای شما به ارمغان می‌آورند؟ آری، درست است. اما لازم است بگوییم که نگهداری از گیاهان علاوه بر تامین سلامتی و تندرستی، نقش بسزایی در آرامش، حس نشاط و سرزندگی، افزایش اعتماد بنفس و بسیاری از موارد دیگر، خواهند داشت. لذا بسیاری از پژوهشگران، نگهداری از گیاهان را بسیار مفید قلمداد کرده‌اند. اما با در نظر گرفتن شرایط آپارتمان نشینی در دنیای مدرن، خرید گیاهان آپارتمانی با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. خبر خوش این است که گیاهان آپارتمانی سایه دوست، می‌توانند در تامین نیاز شما نقش بسزایی داشته باشند. آیا این گیاهان را می‌شناسید؟

از گیاهان آپارتمانی سایه دوست چه می‌دانید؟

همانطور که می‌دانید یکی از المان‌های بسیار مهم برای نگهداری گل های آپارتمانی، تامین نور کافی و مناسب برای آن ها است. اما برخی از گیاهان جذاب نیز وجود دارند که از این موضوع مستثنی بوده و قابلیت نگهداری در نور کم و یا تاریکی را دارند. گل های آپارتمانی سایه دوست مقاوم، علاوه بر جذابیت ظاهری بی‌نظیر نگهداری آسانی نیز دارند. در اینجا با معرفی گل های آپارتمانی سایه دوست، به شما کمک می کنیم تا بتوانید یک گیاه آپارتمانی سایه دوست و با نگهداری آسان را برای خانه کم نور خود انتخاب کنید.

نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که، سایه دوست بودن گیاهان آپارتمانی به این معنی نیست که این گل ها در شرایط تاریک و کم نور تر یک رشد خوب و عالی دارند، بلکه تمام گیاهان برای رشد مطلوب و مناسب و حتی گلددهی و میوه دادن نیاز به نور مناسب و زیاد دارد. در واقع می توان گفت سایه دوست بودن این گیاهان به این معنی است که می توانند در فضای کم نور تر زنده بمانند و شادابی خود را حفظ کنند؛ اما برای رسیدن به رشد زیاد و سریع باید نور مطلوب آن ها را فراهم کنید. نکته مهم دیگر این است که قبل از تهیه هرگونه گیاه آپارتمانی، از نحوه نگهداری آن و همچنین شرایط محل نگهداری که برای آن گل در نظر گرفته اید، اطلاع داشته باشید.

لیست گل های آپارتمانی سایه دوست

همانطور که ذکر شد این نوع از گیاهان آپارتمانی سایه دوست دارای انواع مختلفی هستند که موارد استفاده‌ی گسترده‌ای را نیز در بر خواهند داشت. در اینجا به برخی از بهترین گل های آپارتمانی که به نور کم احتیاج دارند، اشاره خواهد شد. از این رو شما هم می‌توانید زیبایی و جذابیت را به خانه بیاورید و از آن لذت ببرید.

گیاه سانسوریا

به جرات می‌توان گفت: این گیاه از جمله بهترین گلهای آپارتمانی کم نور است که به دلیل برخورداری از تنوع گسترده، سهولت در نگهداری و جذابیت فوق العاده بالا، بازار پر رونقی را در بر داشته است. امروزه شاهد استقبال گرم و بی نظیر بسیاری از افراد، در نگهداری از گیاه سانسوریا هستیم. اگر می خواهید از میان گیاهان آپارتمانی سایه دوست یک گل با ظاهری جذاب انتخاب کنید، خرید گل سانسوریا می تواند یک گزینه شایسته برای شما باشد.

مطالب مرتبط: روش نگهداری از گلدان گل سانسوریا

گل سانسوریا-گیاه سایه دوست

گیاه لیندا یا پافیلی

اگر دوست دارید یک گل آپارتمانی سایه دوست قد بلند را برای تزیین کوراسیون خانه خود در نظر بگیرید، گل لیندا که می تواند تا ارتفادع 2 متر رشد کند، می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این گیاه از خانواده و تیره روزاسه (Rosace) است که از آن با نام‌های بسیار زیادی یاد می‌کنند. نخل دم اسبی و یا گیاه پافیلی از جمله اسم‌هایی هستند که برای این گیاه در نظر گرفته شده است. این گیاه دارای اصالت آمریکایی و مکزیکی بوده و از شرایط نگهداری ساده و مناسبی برخوردار است. جذابیت ظاهری با برخورداری از برگ‌های آویزان (که اغلب در سنین بالاتر این گیاه، شاهد آن خواهید بود) و همچنین شرایط زندگی بیابانی، این گیاه را به یک گیاه محبوب و از جمله سایه دوست‌ترین گل آپارتمانی مبدل نموده است.

بیشتر بدانید: 17 تا از بهترین گل ها و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گل خانه های کم نور

گل آنتوریوم

یکی از جذا‌ب‌ترین گل های زینتی آپارتمانی سایه دوست، گل آنتوریوم است که با نام‌های بسیار زیادی از جمله: گل فلامینگو، tail flower، lace leaf در بازار رقابتی شناخته شده است. این گل از جمله گلهای بومی در کلمبیا و اکوادور است که به دلیل جذابیت فوق العاده، استقبال بی نظیری را در برداشته است. از شرایط ایده‌آل برای نگهداری آنتوریم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: نور ملایم در کنار سایه یکی از علاقمندی‌های مناسب برای رشد این گیاه است. نور مستقیم آفتاب می‌تواند مضرات قابل توجهی را برای آن ها به همراه داشته باشد. این شرایط باعث شده تا آنتوریوم از زمره گیاهان آپارتمانی سایه دوست محسوب شود.

گیاه گازمانیا

به جرات می‌توان گفت که این نوع از گیاهان آپارتمانی سایه دوست دارای 120 گونه گلدار بوده که هر کدام از جذابیت فوق العاده‌ای برخوردار هستند. با مشاهده‌ی عکس گل های آپارتمانی سایه دوست، حتما گیاه گازمانیا توجه شما را به سمت خود جلب خواهد نمود. ترکیب رنگ اعجاب انگیز در کنار برگ‌ها و گل‌های بی‌نظیر، ظاهری خیره کننده را برای این گیاه فراهم نموده است. از این گیاه با نام ستاره آتشین نیز یاد می‌کنند. گازمانیا در صورت دریافت نور مستقیم، دچار سوختگی شده و جذابیت خود را از دست خواهند داد. اما دریافت نور غیر مستقیم، رشد ایده‌آلی را برای آنها رقم خواهد زد. لازم به ذکر است که رشد این گیاه در نور کم، ممکن است اما پس از مدتی جذابیت و نشاط خود را از دست خواهد داد.

برای مطالعه: انواع بونسای افرا به همراه صفر تا صد روش نگهداری این بونسای

گیاهان سایه نشین

گل اسپاتی فیلوم

یکی از گل های آپارتمانی کم نور، گل اسپاتی فیلوم یا همان گل زنبق صلح است. اصالت این گیاه مربوط به کلمبیا بوده و به دلیل برخورداری از ظاهری جذاب و شرایط نگهداری ایده‌آل و ساده، محبوب و پرطرفدار است. این گیاه دارای برگ‌های کشیده، نیزه‌ای و سبز براق هستند که رگ برگ‌های درشت آنها از دور نیز نمایان بوده و بر جذابیت ظاهری آن ها افزوده است. این نوع از گیاهان آپارتمانی سایه دوست دارای گل های جذابی نیز هستند که بر روی یک سنبله‌ی سفید و یا براکته سفید، پوشش داده شده اند. نیاز نوری کم تا متوسط باعث شده تا بتوانید با نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه کم نور خود، بتوانید یک گیاه زیبا و جذاب را به عنوان یک گیاه آپارتمانی سایه دوست در گوشه خانه خود داشته باشید.

گیاه برگ انجیری

از دیگر انواع محبوب گل های آپارتمانی با نور کم، می‌توان به گیاه برگ انجیری اشاره نمود. از این گل آپارتمانی سایه دوست با اسم‌هایی از قبیل: مونسترا و فیلودندرون نیز یاد می‌کنند. طرح مدرن و خیره کننده‌ی برگ‌های این گیاه، آن را به یک گیاه آپارتمانی سایه نشین با زیبایی بی‌نظیر و منحصر بفرد برای منزل شما مبدل نموده است. نگهداری از گل برگ انجیری از جمله گل های آپارتمانی مقاوم به کم نوری بوده که در سایه رشد مطلوب و مناسبی دارد.

موضوع مرتبط: راه ها و روش های تکثیر برگ انجیری از طریق قلمه و برگ

گیاهان با نور کم

گیاه بامبو

از دیگر انواع گل های آپارتمانی مقاوم به نور کم و یا گیاه مناسب تاریکی، می‌توان به گیاه بامبو اشاره نمود. در مورد معرفی گیاه بامبو باید بگوییم که به دلیل برخورداری از خصوصیات ویژه و منحصر بفرد، بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. نگهداری از این گیاهان بسیار ساده و آسان است. از آنجایی که این گیاه از جمله گل های آپارتمانی سازگار با نور کم است، به جرات می‌توان گفت مناسب برای مکان هایی مانند دستشویی های بدون نور است. زیرا که این نوع از گل های آپارتمانی با نور خیلی کم نیز رشد بی نظیری را تجربه می کنند.

گل گندمی

یکی از سازگارترین و آسانترین گیاهان آپارتمانی سایه دوست، نگهداری از گل گندمی یا گل عنکبوتی است. اگر به ظاهر عنکبوتی شکل این گل با برگ های باریک آن دقت کنید، دلیل نامگذاری آن را متوجه خواهید شد. اگر در پی یک گیاه با نور کم و البته به صورت آویز هستید، خرید گل گندمی را به شما توصیه می کنیم. این گل برای مدت طولانی در شرایط نوری کمتر از ایده آل و یا نور مصنوعی زنده می ماند.

مطب مرتبط: آشنایی با 10 مدل از انواع گل گندمی همراه با تصاویر

گل های مناسب برای خانه های تاریک

گل پتوس

گل پتوس در واقع یک گیاه بالا رونده است که می تواند به دیوار های خانه شما یک رنگ سبز ببخشد و یا آنکه آن را به عنوان یک گیاه آویز در سبد ها و گلدان های آویزان نگهداری کنید. نگهداری از پتوس آنقدر آسان است که شما را عاشق خودش می کند. از آنجایی این گیاه در دسته گیاهان آپارتمانی سایه دوست قرار می گیرد، که می تواند شرایط نوری کم خانه و اتاق های شما را تحمل کند. پوتوس می تواند شرایطی را تحمل کند ( از نور کم گرفته تا خشکی را) که تقریبا هیچ گیاهی دیگری نمی تواند در آن رشد کند.

گل پاپیتال

ممکن است این گل را با نام پیچک انگلیسی نیز بشناسید. این گل با برگ های سه لوبی یکی از گیاهان سایه دوستی است که می توانید به عنوان یک گل رونده و یا آویز در محیط منزل نگهداری کنید. هرچند که این گیاه را به عنوان یک گیاه پوشش برای سطح زمین استفاده می کنند، اما خاصیت نگهداری با نور کم آن باعث شده تا بتوانید در آپارتمان های تاریک آن را به سادگی پرورش دهید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روش نگهداری گل مریم در گلدان و باغچه

گل پاپیتال

گیاه زاموفیلیا

نگهداری گیاه زاموفیلیا یا ZZ آنقدر آسان است که به راحتی شما را به خود جذب می کند. یک گل سایه دوست که مقاوم به خشکی است می تواند خیال شما را بابت شاداب ماندن خود در هر شرایطی راحت کند. برگ های براق، پهن و بیضی شکل این گیاه که بر روی ساقه های تقریبا عمودی رشد می کند، ظاهر این گل با نور کم را تشکیل می دهد. هرچند می توانید گل زاموفیلیا را در اتاق های بدون پنجره و تقریبا تاریک نگهدارید اما نگهداری آن در محلی با نور روشن و غیر مستقیم، عملکرد آن را بهبود می بخشد.

گل فیلدندرون

فیلدندرون ها به دلیل سهولت در مراقبت و توانایی در ایجاد فضاهایی شبیه به جنگل با درختان بلند و با وجود برگ های قلبی شکل، جزء دسته گیاهان آپارتمانی سایه دوست بسیار محبوب هستند. بیشتر انواع فیلدندرون ها می توانند با طیف وسیعی از سطوح نور سازگار شوند. آن ها برای محیط های داخلی با نور طبیعی محدود بسیار مناسب هستند. در واقع فیلدندرون را از آنجایی در دسته گیاهان آپارتمانی سایه دوست قرار می دهند که به عنوان یک گیاه زمینی در جنگ های بارانی استوایی، نور را به صورت فیلتر شده از لابلای درختان بلند دریافت می کند.

گل آگلونما

آگلونما یا گیاه همیشه سبز چینی دارای برگ های بیضی و تقریبا بلند با رنگ سبز و طرح دار است. این گیاهان همیشه سبز در سایه به خوبی عمل می کنند و آنها را به گیاهانی عالی در محیط داخلی با نور کم تبدیل می کند. بهتر است گل آگلونما را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید زیرا می تواند شاخ و برگ را بسوزاند. اما نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر می خواهید نوعی از آگلونما با برگ ها خوشرنگ و طرح های زیبا را در خانه پرورش دهید، بهتر است فضایی با نور تقریبا روشن برای آن فراهم کنید.

بیشتر بدانید: روش های کاشت و تکثیر آگلونما

گیاهان مقاوم به کم نوری

گل برگ عبایی

گل برگ عبایی را با نام گیاه چدنی (The cast iron) نیز می شناسند. شاید علت این نامگذاری به خاطر مقاومت بالای این گیاه در برابر کم نوری و نوسانات شدید دما است. برگ عبایی می تواند سطوح نور کم را تحمل کند. اگر گوشه دکورسیون نسبتا تاریک خود را می خواهید با یک گیاه سبز و زیبا گر کنید، یک گلدان گل برگ عبایی می تواند رضایت شما را جلب کند.

گیاه نمازی

گیاه نمازی یا گل دعاگو یک گل استوایی کوچک و کم رشد با برگ های بیضی و رنگی است که می توانند با شرایط نور کم نیز سازگار شوند. فقط در نظر داشته باشید نمی توانند تاریکی بیش از حد را تحمل کنند؛ زیرا ممکن است به رشد و شادابی آن ها آسیب بزند. گیاه نمازی دارای واریته های مختلفی است که هر کدام شکل و طرح مختص به خود را دارد، برای همین می توان گفت این گل از جمله گیاهان آپارتمانی سایه دوست و زیبا است که علاوه بر نگهداری آسان جذابیت دکوراسیون خانه شما را دوچندان می کند.

گیاهان سایه دوست

گیاه دراسنا مارگیناتا

یک گیاه از سرده گیاهان دراسنا که با داشتن برگ های عمودی، شمشیری شکل، بلند و همچنین با رنگ سبز و لبه های قرمز یک گل آپارتمانی کم نور و جذاب به حساب می آید. ارتفاع این گیاه می تواند تا 2 متر نیز برسد. از آنجایی که دراسنا می تواند سایه و نور نسبتا کم را تحمل کند، نام آن در میان گیاهان سایه دوست قرار گرفته است.

گل بگونیا مومی

یک گیاه رنگی بسیار جذاب و دوست داشتی که می تواند به مجموعه گیاهان شما رنگ و لعاب ببخشید. بگونیا مومی با برگ های برنز، سبز و یا مایل به قهوه و با شکوفه های رنگی از دسته گیاهان سایه دوست و مقاوم به حساب می آید. آن ها را می توانید در سایه و در بیرون و یا داخل خانه و همچنین فضاهایی با نور کم نگهداری کنید. اما به یاد داشته باشید بگونیا برای گلداهی معمولا به نور غیر مستقیم اما روشن نیاز دارد؛ اما می تواند در شرایط کم نور هم زنده بماند.

گل قاشقی

گل قاشقی یا پپرومیا نیز یکی از گونه های بسیار معروف است که با داشتن واریته های مختلف دارای تنوع طرح و رنگ بسیاری است. یکی از نیاز های مهم این گیاه رطوبت فراوان است زیرا که گل قاشقی بومی جنگل های بارانی است. در بحث نور مناسب، این گیاهان می توانند طیف گسترده ای از شرایط نوری، از جمله نور کمتر را تحمل کنند.

گل یوکا

گیاهان یوکا گروهی از گیاهان همیشه سبز هستند که به دلیل ظاهری چشمگیر و تحمل شرایط رشد مختلف، از جمله گل های محیط های کم نور شناخته می شوند. در حالی که این گیاهان نور روشن و غیرمستقیم را ترجیح می دهند، اما می توانند با شرایط نور کمتر نیز سازگار شده و زنده بمانند. به علاوه یوکا به مقاومت در برابر خشکی و شرایط سخت نیز شناخته می شود. سازگاری با کم نوری فضا باعث شده تا این گل زیبا تبدیل به یک گیاه آپارتمانی سایه دوست با نگهداری آسان شود.

نخل سیکاس

اگر از طرفداران نخل ها و البته گیاهان سایه دوست هستید، ما به شما نخل سیکاس را معرفی می کنیم. این گیاه رویای شما را در داشتن یک درخت نخل در میان جنگل سرپوشیده منزل تان را برآورده می کند. هرچند که این گیاه ممکن است به اندازه آن هایی که در کنار ساحل و یا نخلستان ها دیده اید بزرگ نباشد، اما به همان اندازه می تواند زیبا و جذاب باشد. این گیاه می تواند در نقاط تاریک تر خانه شما زنده بماند. به علاوه آبیاری نسبتا متوسط آن را تبدیل به یک گیاه مقاوم سایه دوست کرده است.

گیاهان کم نور

همانطور که شاهد بودید، تنوع بسیار زیادی در گل های سایه دوست فضای باز و همچنین گیاهان آپارتمانی سایه دوست وجود دارد که هر کدام از آن ها با دریافت نور غیر مستقیم و یا با عدم دریافت نور، رشد مناسبی را تجربه نموده و از جذابیت خیره کننده‌ای برخوردار هستند. اما توجه به برخی از نکات در انتخاب این نوع از گیاهان بسیار حائز اهمیت است.

قبل از تهیه هر کدام از این گیاهان، اطلاعات کاملی را نسبت به روش‌های نگهداری از آن ها کسب نمایید تا شاهد رشد شگفت انگیز آن ها باشید. گیاهان آپارتمانی سایه دوست بیشتر از اینکه دوستدار دریافت نور مستقیم آفتاب باشند، نیازمند دریافت نور غیر مستقیم آن هستند. لذا توجه به تامین نور غیرمستقیم در این گیاهان بسیار حائز اهمیت است. اگر با خواندن این مقاله شما نیز علاقمند به تهیه یک گیاه برای خانه تاریک خود هستید، می توانید برای خرید گیاهان سایه دوست به گلفروشی آنلاین گل بازار مراجعه کرده و بهترین و زیباترین گل ها را به راحتی درب منزل دریافت نمایید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found